Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej zbliżają się wielkimi krokami. Niedawno na Instagramie postawiłem tezę, że rodzimy kraft jest odporny na tego typu wydarzenia i raczej nie ma co liczyć na jakieś specjalne wypusty. Przynajmniej nie w dużych ilościach.
Czy aby jednak na pewno? Postanowiłem sprawę sprawdzić dogłębnie. Zapuściłem wici wśród osób ze środowiska, wysłałem szpiegów z Krainy Deszczowców, aby wybadali co w trawie piszczy oraz skontaktowałem sie z ponad setką większych i mniejszych browarów, prosząc o zdradzenie swoich planów na nadchodzące tygodnie.
Odzew przekroczył moje najśmielsze oczekiwania. Dziękuję wszystkim, którzy w moim imieniu wyszukiwali przeróżne okolicznościowe piwa i zgłaszali promocje, na jakie natknęli się w lokalnych sklepach. Dzięki poświęceniu wielu osób udało mi się dla Was przygotować przegląd piw dla kibica na nadchodzący Mundial.
Przy okazji zaproszę na unikalne piłkarskie wydarzenie – mecz Polski Craft! vs Czarni Chrząstawa. Spójrzcie tylko na ten skład. Check… this… out…
Ten epicki pojedynek będzie można obejrzeć już za trzy tygodnie, w sobotę 30 czerwca, a wydarzenie trwa od 11 rano do 10 wieczór. Mnie niestety nie będzie ? uroczystość rodzinna. Z drugiej strony nie sądzę, żeby ktoś specjalnie tęsknił ?
Ok, wracamy z nieba na ziemię. Mundial, piwa – zaczynamy!
Przegląd rynku rzemieślniczego
Zacznę cytatem z Browaru Łańcut, który zapytany o plany na nadchodzące mistrzostwa popełnił znakomite haiku.
Niech nasi piłkarze zrobią Pospolite Ruszenie i oby wszystkich Anglosasów ograli, wtedy będzie Beczka Dukatów albo nawet Kryształ.
Nie mogłem tego zostawić tylko dla siebie. Wyśmienite ? Tak bardzo że kusi, by na tym zakończyć ? ale jako, że piłka jest okrągła ⚽ a bramki są dwie ??, nie oddam meczu walkowerem.
Selekcjoner powinien być zadowolony – piw jest więcej, niż się spodziewałem. A skoro o wilku mowa…
? Browar Profesja – Selekcjoner
Premium American Lager ⚽ alkohol 5.6% ⚽ ekstrakt 13º
Bardzo ciekawe piwo z wrocławskiego browaru. Elegancka prezentacja graficzna zdaje się mówić – tak należy to robić!
W ataku:
? Browar Harpagan – Korkotrampki Popłochu
Session Pils ⚽ alkohol 4.2% ⚽ ekstrakt 10.5º
Bardzo chciałbym wiedzieć, jaka myśl przewodnia była genezą powstania tej jakże wpadającej w oko nazwy 🙂 Muszę podejść i zapytać ? To piwo zadebiutowało dosyć wcześnie, bo już w maju na festiwalu w Warszawie i zebrało bardzo przychylne opinie. Dobrze dobrany ekstrakt i gatunek piwa gwarantuje sukces sprzedażowy.
? Pinta / Bakunin (kooperacja) – You Are The Champions
New England American Pale Ale ⚽ alkohol 4.7% ⚽ ekstrakt 12.0º
Druga już kooperacja Pinty z rosyjskim browarem Bakumin. Piwo było zapowiadane już w lutym, przy okazji pierwszej wspólnej warki, a premierę będzie miało już w tym tygodniu na Wrocławskim Festiwalu Dobrego Piwa. Tam też go spróbuję. Tydzień później zadebiutuje w Rosji w Sankt Petersburgu.
Pinta uwarzyła piwo odważne – widać, że target jest kraftowy, nie marketowy. Z drugiej strony dla przeciętnego spijacza piwa słowa-klucze są na miejscu – England, American. Jest piłka, jest boisko, są akcenty narodowe. Na butelce powinno to wyglądać bardzo dobrze. O jakość się nie boję. Będzie dobrze.
W pomocy zagrają:
? Browar Raduga – Piłkarskie Złoto
Pils ⚽ alkohol 5.0% ⚽ ekstrakt 12º
Chmielony polskim Lubelskim typowy pils. Dzięki jednolitej kolorystyce etykiety piłka nie uderza fangą w nos, ale na marketowych półkach powinna się wyróżnić. Klasyczny wybór dla klasycznego odbiorcy.
? Browar Jan Olbracht – Mistrzowskie
Pils ⚽ alkohol 5.0% ⚽ ekstrakt 10.5º
Piwo, które najprawdopodobniej wyląduje na półkach w marketach. Przypadkowa, nadrukowana bezpośrednio na butelce grafika. Ciężko o niej powiedzieć, że jest po zwykle prosta… ani ona ładna, ani odkrywcza. Taka równia pochyła w jakości prezentacji wizualnej browaru.
Powołanie do defensywy otrzymali:
? Browar Jana – POLSKA
Lager ⚽ alkohol 5.6% ⚽ ekstrakt 12.5º
Przykład marketingu, któremu osobiście jestem bardzo przeciwny. Z jednej strony niespójny z nową strategią wizerunkową, sukcesywnie wprowadzaną przez ekipę z Jury (genialne żółte i owocowe etykiety!). Z drugiej strony być może jest to ta sama myśl przewodnia jak w przypadku ich linii klasycznej (na przykład Pilsa) i produkt musi krzyczeć?
No to krzyczy. Głośno. A ja razem z nim, bo wykorzystanie barw narodowych i nazwy Polska na napoju alkoholowym, choćby nie wiem jak bardzo w mniemaniu browaru wyjątkowym i kraftowym po prostu mi nie licuje. Do odchyleń narodowych jest mi tak daleko jak na najbliższy przystanek tramwajowy (ach, uroki komunikacji podmiejskiej…), ale mimo wszystko zgrzyta.
Wysłałem prośbę do Zawiercia o komentarz, być może jest to po prostu zakontraktowana produkcja dla kogoś innego. Ale w razie czego, jako że jest to browar bardzo bliski mojemu sercu, to nawet tę wpadkę wybaczę.
? Browar ReCraft – Kaffirapa i Milcoffeel
APA i Coffee Milk Stout ⚽ alkohol 4.6%/5.2% ⚽ ekstrakt 12º/16º
Przede wszystkim drogi ReCrafcie – kawa po angielsku ma dwa “e” na końcu. Simon by się zapłakał… schowajcie to przed nim zanim przyjedzie do Was warzyć na jesień. Po drugie, wygląda to jak wyprzedaż z Biedronki. Wstawiona naprędce piłka i piwa z czapy (szczególnie ten stout). Zupełnie nie rozumiem idei, no chyba, że to rzeczywiście przegląd tanków albo wrzutka do Lidla, bo w piłkarskim sezonie sprzeda się wszystko. Proszę, wróćcie do światła ?
? Browar Alternatywa – 2#5 APA
APA ⚽ alkohol 5.0% ⚽ ekstrakt 12º
Strategia podobna do ReCrafta. Wrzućmy piłkę i wystarczy… Czy aby na pewno wystarczy?
A na bramce…
? Browar Witnica- Sławosz Reprezentacyjne
Lager ⚽ alkohol 6.0% ⚽ ekstrakt 12º
Ładne kapsle kolekcjonerskie i lager w bączku na dokładkę. Sprzeda się jak nic, chociażby dla samych kapsli ?
W oddali od kraftu
Czyli albo już nie kraft, a jeszcze nie korporacja ? albo browary z korzeniami zapuszczonymi głównie wokół restauracji, warzące na co dzień piwa wyłącznie dla swoich gości. Co przygotowali?
? Browar FORTUNA – seria Miłosław
Witbier ⚽ Niefiltrowane ⚽ Pilzner
Przykład typowego półkowego marketingu. Ładne, tematyczne opakowanie, kolekcjonerskie szkła a w środku znane piwa, znane etykiety, tak więc strategia nastawiona na “typowego” konsumenta piwa . Czy to źle? Ja osobiście nie widzę problemu. Fortuna osiąga maksymalny efekt przy minimalnym nakładzie środków, a browar to też biznes.
? Browar Gloger – Seria Polska na Mistrza Świata 2018
Gol Gol Gol, Karniak, Wolej ⚽ Polish Ale ⚽ Russian Pale Ale ⚽ Premium Bitter
Dla mnie – jeden z bardziej enigmatycznych browarów rodzimego kraftu. Nigdy jeszcze nie trafiłem na piwo, które potrafiło by mnie czymś zaskoczyć czy też po prostu zatrzymać pijalną poprawnością stylu. Zaskakująco wysoka średnia ocena na Polskim Krafcie (3.0) zupełnie nie koresponduje z moimi prywatnymi doświadczeniami. Kto wie, być może jestem po prostu uprzedzony i powinienem sięgnąć po piwa z Białegostoku raz jeszcze…
Gloger przygotował trzy piwa nawiązujące do stylistyki piłkarskiej. Ba, w tym wypadku trudno tu mówić o zwykłym nawiązaniu, piłka nożna wylewa się z etykiet, tak więc piwo sprzedaje się samo, zanim jeszcze trafi na półki. Muszę przyznać, że zespół marketingowy wykonał świetną robotę, chociaż ilość miejsc, w których nagięto lub wręcz złamano prawo autorskie poraża.
? Browar Lubicz – Mistrzowskie
Fruit Ale ⚽ alkohol 5.6% ⚽ ekstrakt 12.5º
Etykieta nie grzeszy oryginalnością ani też nie poraża pięknem. Browar obiecuje kremowość i gładkość pochodzącą z płatków, delikatną chmielowość i nieprzesadzoną goryczkę z soczystością owoców tropikalnych i cytrusowych. Czyli coś w stylu NEIPA, ale na chmielach Challenger i Aramis. Nie piłem, trudno ocenić.
Przegląd piw “codziennych”
Tutaj jest dużo prościej. Każda duża impreza sportowa generuje próżnię sprzedażową, którą mega browary wypełniają produktami dostosowanymi do potrzeby odbiorcy. Najczęściej są to piwa o okolicznościowych grafikach na etykietach, czasem z kolekcjonerskimi kapslami. W wielu przypadkach mamy również do czynienia z promocjami prowadzonymi przez duże sieci handlowe, w ramach których piwa są sprzedawane wraz ze szkłem czy też różnego rodzaju akcesoriami kibica.
Skala i chłonność tego rynku jest tak ogromna, że wymienienie wszystkich tego typu aktywności jest fizycznie niemożliwe. Dlatego też poniższa lista jest wyłącznie przypadkowym zbiorem okolicznościowych piw, o których wiem i byłem w stanie osobiście dotknąć. Jestem pewien, że gdy odpali się chociażby Strefa Kibica w Auchan, będzie tego dużo więcej.
? Carlsberg
Dedykowane kapsle, okolicznościowe pudełka, widziałem też numerowane puszki. Nic wyrafinowanego, ale czy warto zmieniać coś, co nie jest zepsute?
? Tyskie
Subtelne nawiązanie do Mistrzostw Świata. Nikt się nie przyczepi, że jedna korporacja jedzie na plecach drugiej. W tej skali prawa autorskie do nazw, znaków i imprez są traktowane bardzo poważnie.
? Warka
Kibicować można zawsze. A że akurat jest impreza piłkarska… co za miły zbieg okoliczności ?
To jak to jest z tym naszym kraftem? Budujemy markę na plecach wydarzeń sportowych, czy skupiamy się na tym, by dobrze warzyć piwo?
Raczej to drugie. Jedna jaskółka pod postacią kilkunastu piw nie czyni wiosny, a tak naprawdę tylko cztery browary (Pinta, Harpagan, Raduga, Profesja) postarały się o przygotowanie czegoś naprawdę specjalnego. Reszta to albo nowe szaty króla albo też piwa o bardzo ograniczonym zasięgu.
Mimo to przeprowadzony przeze mnie eksperyment wskazuje na to, że browary rzemieślnicze interesują się tego typu wydarzeniami coraz bardziej. W miarę, jak rośnie ich świadomość rynku oraz doświadczenie, są w stanie podejmować coraz większe ryzyko, jak również bardziej dynamicznie odpowiadać na jego potrzeby. Kluczem jest tutaj odpowiedni łańcuch dystrybucji – piwa muszą się pojawić w odpowiedniej ilości i w odpowiednim czasie.
Po Mistrzostwach będzie już tylko czas na wyprzedaże…
A co Wy o tym myślicie?
Skoro zacząłem haiku z Browaru Łańcut, to spinając klamrą podobnie zakończę
Może tym razem nie do końca będzie to haiku, ale liczymy na Waszą wyrozumiałość co do mojej i łańcuckiej inwencji twórczej ?
Niech Lewandowski jak Zawisza Czarny poprowadzi wszystkich do zwycięstwa! Nie zważając na Berlińskie Kwaśne miny, razem ze SHwaggerem będziemy wspólnie świętować Mistrzostwo!
Specjalne podziękowania dla: Marek Puta, Piotr Kaczmarczyk, Bock Beer Gallery, Tymoteusz Jakubek, Tomasz Teda, Mikołaj Chytrowski, Paweł Grandke, Łukasz Szczepański, Grzegorz Ciekliński, Krystian Krychu, Kajetan Witecki, Browar Łańcut (haiku!) i niezliczona rzesza browarów, z którymi miałem przyjemność korespondować, a jest ich za dużo, aby wszystkie wymieniać ?
Trzeba przyznać, że SELEKCJONER znajduje się w zacnym gronie. Obyśmy wszyscy się cieszyli podczas Mistrzostw nie tylko dobrym piwem ale i dobrymi wynikami 😉